Kasze to niedoceniony składnik zdrowej diety. Bogate w błonnik, witaminy i minerały, są także źródłem węglowodanów złożonych, które gwarantują długotrwałe uczucie sytości. To nie prawda, że są wysokokaloryczne i smakują tylko w polewie tłustego sosu. Mają niebywały potencjał, a ich różnorodność, sprawia że każdy znajdzie wśród kasz coś dla siebie.

Przy kaszy obowiązuje jedna zasada. Trzeba wiedzieć z czym ją połączyć, by móc w pełni delektować się jej niezrównanym smakiem.

Kasza jęczmienna

To niezrównane źródło żelaza, dlatego powinny zajadać ją kobiety w ciąży. Ta niepozorna i niezwykle popularna kasza, należy do najbardziej lubianych. Nie bez powodu, bo w małym jej ziarnku mieści się niewyczerpane źródło zbawiennych dla zdrowia składników. Zawiera niacynę (witamina B3, witamina PP), która wywiera korzystny wpływ na naszą cerę. Wysoka zawartość błonnika wspomaga przemianę materii, a jej bogactwo w łatwo przyswajalne Żelazo, sprawia że jest nieoceniona w procesie naturalnej regulacji ciśnienia krwi. Najzdrowszą odmianą kaszy jęczmiennej jest okrąglutki pęczak. Ciekawostką jest fakt, że to właśnie z rozdrobnionych nasion pęczaku otrzymuje się uwielbianą przez dzieci kaszę „perełkę”. Charakterystyczny połysk kasza „perełka”, zawdzięcza procesom polerowania, które jednak, nie pozostaje bez wpływu na właściwości drobnych ziaren. Kasza traci w ten sposób część cennych minerałów, dlatego warto skusić się na jej podstawą formę. Na rynku znajdziemy też, tzw. kaszę jęczmienną łamaną, która jak wskazuje nazwa powstaje poprzez łamanie ziaren pęczaku. To zdrowa modyfikacja, nie wpływająca nadto na właściwości kaszowych ziaren. Zawiera gluten.
Kaszę jęczmienną zaleca się podawać dzieciom powyżej 10 miesiąca życia. 
Kasza gryczana
Ciekawostką jest fakt, że kasza gryczana powstaje z rośliny, która nie jest zbożem. Powstaje z gryki, rośliny która należy do rodziny rdestowatych. Jej niewątpliwym atutem jest wyjątkowo wysoka zawartość błonnika, dlatego docenią ją osoby na diecie, lub takie, którym zależy na naturalnym usprawnieniu przemiany materii. Regularnie zjadana, kasza gryczana, dzięki swemu bogactwu w wapń, fosfor, magnez oraz rutynę, podnosi odporność immunologiczną organizmu. Rutyna wzmacnia naczynia krwionośne, dlatego polecana jest osobom z problemami flebologicznymi. NIE ZAWIERA GLUTENU. Wyróżniamy kaszę gryczaną prażoną lub nie. Prażona z racji jej prażenia zawiera mniej substancji odżywczych i charakteryzuje się specyficznym, przeze mnie nie lubianym smakiem. Obie odmiany stanowią smakowity dodatek do mięs i sosów.
Kaszę gryczaną niepaloną zaleca się podawać dzieciom powyżej 10 miesiąca życia. 
Kasza manna
 
Manna i kuskus (choć ten ostatni jest czymś pomiędzy kaszą, a makaronem) są pozyskiwane z pszenicy i należą do najbardziej popularnych kasz w naszej kuchni. Manna z powodzeniem pałaszowana jest na słodko i w tej formie uwielbiana jest przez dzieci. Jej bezcennymi zaletami jest lekkostrawność i to właśnie owa cecha sprawia, że kasza ta bezsprzecznie wiedzie prym wśród kasz zalecanych maluchom. Sprawdzi się też w diecie osób z problemami trawiennymi. Manna stanowi źródło cennego jodu, którego niedobór może rozregulować gospodarkę hormonalną. Jest też dość bogata w magnez, niewielkie ilości witaminy B1 i PP. Manna produkowana jest ze zwykłej pszenicy, kuskus z pszenicy Durum, dlatego też stanowi łącznik między światem kasz i makaronów. Obie, dzięki swej drobnoziarnistej strukturze ulegają szybkiemu ugotowaniu. Manna świetnie nadaje się do deserów, a w połączeniu z owocami stanowi idealne uzupełnienie diety malucha. Zawiera gluten.
Kasza manna może być stopniowo wprowadzana u niemowląt powyżej 6 miesiąca życia. 
Kasza jaglana
Kasza ta powstaje z prosa. To nieocenione źródło cennej lecytyny, która usprawnia pracę mózgu i poprawia pamięć (idealna w trakcie sesji). Poza tym pod względem innych mikro i makroelementów, nie różni się zbytnio od kasz jęczmiennych, chociaż stanowi najbogatsze z nich źródło witamin z grupy B, które wykazują korzystne działanie na układ nerwowy oraz na wygląd naszej skóry, włosów i paznokci. Jest idealnym smakołykiem dla osób przemęczonych i zestresowanych (brzmi znajomo). Jest bogatym źródłem białka, dlatego bardzo przyjemnie koi nawet największy głód. Kasza jaglana zawiera rzadko występującą w produktach spożywczych krzemionkę, która wykazuje zbawienne działanie na stawy. Posiada też unikalną wśród kasz właściwość, jest zasadotwórcza. Dzięki swym właściwościom antywirusowym, polecana jest w trakcie infekcji. Popularna jaglanka idealnie nadaje się do deserów mlecznych z dodatkiem owoców. NIE ZAWIERA GLUTENU.
Kasza jaglana może być podawana dzieciom powyżej 5 miesiąca życia.
Oprócz powyżej opisanych kasz mamy:
Bogatą w witaminę E, kaszę kukurydzianą, która oprócz tego, że jest lekkostrawna, zawiera dużo błonnika i jest bogata w witaminy z grupy B (witaminy młodości). Polecana w przypadku osób z problemami z przemianą materii oraz takich, które długo chcą być piękne i młode. NIE ZAWIERA GLUTENU.
Quinoa, która powstaje z komosy ryżowej, rośliny blisko spokrewnionej ze szpinakiem. Spotkamy ją w trzech odmianach kolorystycznych: białej, czarnej (bardziej chrupiąca) i czerwonej (delikatnie orzechowa w smaku). Można ją spotkać w formie trójkolorowej mieszanki. Charakteryzuje się wysoką zawartością białka, manganu, magnezu, wapnia, żelaza, miedzi i fosforu. Quinoa jest bogatym źródłem kwasów Omega-3. Smakuje w zapiekankach, zupach i duszonymi warzywami. NIE ZAWIERA GLUTENU.
Amarantus stanowi potężne źródło żelaza, a także fosforu, wapnia, potasu i magnezu. Stanowi doskonały suplement białka w diecie wegetariańskiej. Zawiera skwalen i antyoksydanty, substancje które opóźniają procesy starzenia, działające antynowotworowo. NIE ZAWIERA GLUTENU.