Rate this post

Zmiany w Blox: Agora zacznie wyświetlać reklamy na blogach. Własne, ma się rozumieć

Protestujący przed ok. dwoma miesiącami blogerzy z Blox.pl doczekali się zmian, ale chyba nie takich, na jakie liczyli. Mianowany niedawno nowy administrator zakomunikował im właśnie, że rozpocznie na ich blogach emisję reklam. Oczywiście nie blogerzy na nich zarobią – Agora nie ukrywa, że chodzi o pozyskanie środków na pokrycie kosztów utrzymania serwisu.
Twoja strona nie zarabia? A co powiesz na kilkaset złotych miesięcznie? Wystarczy PR3 lub więcej – sprawdź tutaj.

Reklamy mają być wyświetlane na „nieaktywnych” blogach, tzn. takich, których autorzy przez co najmniej miesiąc nie dokonują aktualizacji. Pomysł ten wzbudził lekkie zdziwienie wśród komentujących: jedni zastanawiają się, jako to ma sens dla ew. reklamodawców, inni z kolei podnoszą, że będą się teraz pojawiały cykliczne, bezsensowne wpisy, tworzone tylko po to, by uniknąć monetyzacji.

Screenshot z blogu o Blox.pl

Reklamy, na których zarobi Agora, a nie blogerzy, mają się też pojawiać w wersji mobilnej serwisu oraz w kanałach RSS – na wszystkich blogach. Chcielibyśmy prowadzić dla Was platformę, która spełniałaby wszystkie Wasze oczekiwania co do niej, jednak rzeczywistość jest inna, a utrzymanie i sukcesywne podnoszenie jakości serwisu generuje spore koszty – dowiedzieli się blogujący.

Zdania wśród komentujących są, jak zwykle, podzielone. Jedni zastanawiają się już nad przejściem na inną platformę, inni nie mają nic przeciwko reklamom. Nie zabrakło też typowego dla każdej dyskusji o zmianach głosu „najpierw narzekacie, że nic się nie dzieje, a jak zaczęli coś robić, to się chcecie wynosić”. Pojawiła się nawet propozycja …wprowadzenia opłat za konta wolne od reklam (sic!). Niektórzy wreszcie wyrazili obawy o to, czy reklamy nie zdeformują szablonów.
Idealny hosting pod własnego bloga?
Mniej niż 50 zł brutto rocznie, 2 GB powierzchni, 20 GB transferu miesięcznie, instalacja WordPressa kilkoma kliknięciami. Sprawdź sam(a)!

Blox.pl pochwalił się też, że ma „prawie gotowy mechanizm do wycinania spamu”. Usuwanie blogów, stanowiących jedynie zaplecze pozycjonerskie, należało do blogerskich postulatów, ale w gruncie rzeczy leży to nie w blogerów, lecz Agory interesie. Blogerzy nie doczekali się, mimo upływu dwóch miesięcy od wystosowania ich listu otwartego, powrotu do promowania najciekawszych wpisów w internetowym wydaniu „GW”. Gazeta systematycznie promuje za to wpisy z platformy TOKFM.pl.

*

Wygląda więc na to, że Blox.pl przechodzi ewolucję typową dla dużych polskich serwisów internetowych, gromadzących spore społeczności. Tak było z Allegro, tak było z mBankiem – najpierw były obietnice, że będzie za darmo, pozyskiwanie rzesz klientów, potem pierwsze opłaty, wreszcie pełna komercjalizacja i zarabianie na użytkownikach, ile się da. Jestem więc niemal pewien, że jest tylko kwestią czasu, kiedy Blox.pl przyklei reklamy do wszystkich blogów, a dawne obiecanki o zyskach dla blogerów z AdTaily pamiętać będą tylko najstarsi Mohikanie. Siła przyzwyczajenia jest jednak ogromna, przeniesienie bloga na własny hosting lub inną platformę wymaga sporo pracy, dlatego Blox.pl może być raczej spokojny o to, że nie dojdzie do masowego exodusu. Z pewnością jednak straci jakiś odsetek aktywnych blogerów, świadomych tego, że wciąż istnieją alternatywy, albo bezpłatne i pozbawione reklam, albo wymagające niewielkiego nakładu środków, ale jakościowo mające się do Blox.pl jak bentley do seicento.