Muzyka filmowa towarzyszy mi każdego dnia. To z nią jadę autobusem do pracy, to przy jej brzmieniach wykonuję codzienne obowiązki i to jej przysłuchuję sie, gdy wieczorami udaję się do kina lub włączam film w domowym zaciszu. Jak każdy fan określonego gatunku muzycznego, mam swoich ulubieńców – kompozytorów, których uważam za geniuszy w tej dziedzinie i ludzi, bez których moje życie byłoby zwyczajnie uboższe. Hans Zimmer jest właśnie jednym z nich.
Jako twórca muzyki do arcydzieł amerykańskiego kina zapisał się na trwałe na kartach historii kinematografii i muzyki filmowej, a dzięki swoim epickim kompozycjom stał się też najbardziej znanym i rozpoznawalnym nawet przez laików kompozytorem muzyki filmowej na świecie. To on jest autorem wspaniałych i zapamiętywalnych tematów z Rain Mana, Gladiatora, Piratów z Karaibów, Batmana i Sherlocka Holmesa, które nawet po wielu latach i w zupełnym odłączeniu od obrazów, które ilustrowały, wyzwalają kaskady emocji – od wzruszenia, przez śmiech, aż po trwogę. Część z nich to utwory smutne, pełne nostalgii i patosu, inne opierają się na przerażających, konfundujących brzmieniach, jeszcze inne bawią, rozchmurzają, są tak pozytywne i przewrotne, jak bohaterowie, do których są przypisane.
Doświadczając tych wszystkich emocji niemal każdego tygodnia, gdy słucham ścieżek dźwiękowych Hansa, przeżyłam niewyobrażalną radość, gdy dowiedziałam się, że zgodnie z moimi cichymi marzeniami, Hans Zimmer będzie gościem tegorocznej edycji Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Z tej okazji – zanim obejrzę Gladiatora z muzyką na żywo w jego obecności i posłucham suity z Incepcji, z którą przyjedzie do Polski – postanowiliśmy z Szymalanem, autorem bloga Filmowe Konkret-Słowo, popełnić kolejny już w ramach naszej współpracy wpis muzyczno-filmowy, tym razem podsumowujący dyskografię niemieckiego kompozytora.
Poniżej znajdziecie najlepsze naszym zdaniem utwory skompowane przez Hansa Zimmera, uszeregowane chronologicznie, bo nie sposób wybrać spośród nich najlepsze. Dziś – pierwsza część, druga – za tydzień o tej porze wraz z kompletną playlistą YT, byście mogli w szybki i łatwy sposób przesłuchać całego zestawienia:) Miłego słuchania!
„Leaving Wallbrook /On the Road” (Rain Man, 1988)
„End Title” (Wożąc panią Daisy, 1989)
„Show Me Your Firetruck” (Ognisty podmuch, 1991)
„You’re So Cool” (Prawdziwy romans, 1993)
„This Land” (Król Lew, 1994)
„Roll Tide / Hymn” (Karmazynowy przypływ, 1995)
„Hummell Gets The Rockets” (Twierdza, 1996)
„Goodbye Brother” (Książę Egiptu, 1998) „Journey To The Line” (Cienka czerwona linia, 1998)
„Injection” (Mission: Impossible 2, 2000)
„Now We Are Free” (Gladiator, 2000)
„Tennessee” (Pearl Harbor, 2001)
„Leave No Man Behind” (Helikopter w ogniu, 2001)
„Let Me Home Be My Gallows” (Hannibal, 2001)
„The Well” (The Ring, 2002)
„Way Of The Sword” (Ostatni samuraj, 2003)
„Roy’s Rules” (Naciągacze, 2003)
„Kopano Part III – The Journey” (Łzy słońca, 2003)
Druga część zestawienia najlepszych kompozycji Hansa Zimmera, który przygotowałam wspólnie z Szymalanem z Filmowe Konkret Słowo, to utwory, które doskonale znacie. Fantastyczne, rozpoznawalne nawet przez laików w dziedzinie muzyki filmowej tematy najlepiej charakteryzują styl Zimmera. Mocarne, patetyczne brzmienia ilustrujące działania Batmana, pełne życia i radości kompozycje do bajek (Rango, Kung-Fu Panda), szalone dźwięki rodem z pirackiego statku czy sherlockowego Londynu, a na deser niesamowiicie świeże propozycje z Frost/Nixon, Incepcji czy Wyścigu – oto Hans w najlepszej formie!
„Woad To Ruin” (Król Artur, 1988)
„Molossus” (Batman-Początek, 1989)
„The Kraken” (Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka, 1991)
„Up Is Down” (Piraci z Karaibów: Na krańcu świata, 1993)
„Why So Serious?” (Mroczny Rycerz, 1994)
„Research Montage” (Frost/Nixon, 1995)
„Main Theme” (Through The Wormhole, 1996)
„Mombasa” (Incepcja, 1997)
„Time” (Incepcja, 1998)
„160 BPM” (Anioły i demony, 1998)
„Honor” (Pacific, 2000)
„Rango Suite” (Rango, 2000)
„My Fist Hungers For Justice” (Kung-Fu Panda 2, 2001)
„The End?” (Sherlock Holmes: Gra cieni, 2001)
„Imagine the Fire” (Mroczny Rycerz powstaje, 2001)
„Faith” (Biblia, 2002)
„Lost But Won” (Wyścig, 2003)
„Finale” (Jeździec znikąd, 2003)
„What Are You Going To Do When You’re Not Saving the World?” (Człowiek ze stali, 2003)
Przypominam, że już za 2 tygodnie tych niesamowitych kompozycji będziemy mogli posłuchać podczas koncertów Festiwalu Muzyki FIlmowej w Krakowie. 27 września Gladiator z muzyką na żywo, gdzie obok orkiestry wystąpi sam kompozytor i współautorka ścieżki dźwiękowej do filmu, Lisa Gerrard. Następnego dnia, podczas Międzynarodowej Gali Muzyki Filmowej Zimmer wystąpi z suitą do Incepcji. Can’t wait!
Na koniec raz jeszcze wielkie podziękowania dla Szymalana za kolejną owocną współpracę. To było ogromne wyzwanie wybrać najlepsze utwory kogoś, kto popełnia takie perły, cieszę się, że udało nam się wypracować kompromis w tym temacie:) A Was zapraszam do kolegi, który pisze o dyskografii Hansa nieco więcej: tutaj.